Gyökérkezelés

Fogmegtartó kezelés – gyökérkezelés

Mikor van szükség gyökérkezelésre?

Gyökérkezelés akkor szükséges, ha a fog lágy belső szövete, a pulpa begyullad, vagy befertőződik, ami fájdalommal, duzzanattal jár.

Ennek oka lehet:

• mély fogszuvasodás
  • hő- és kémiai ingerek
  • repedés
  • baleseti sérülés

Amennyiben a pulpa gyulladása kezeletlen marad, fájdalomhoz és az állkapocscsont károsodásához és gyulladásához vezethet.

A gyökérkezelés célja minden esetben a mihamarabbi fájdalom megszüntetése, gyulladás csökkentése. Legtöbb, modern technológiával és érzéstelenítési eljárással kezelt beteg arról számol be, hogy a gyökérkezelés alatt nem, vagy alig érzett fájdalmat. A gyökérkezelés utáni első napokban természetesen előfordulhat, hogy a fog érzékeny.

Hogyan történik a gyökérkezelés?

A fogorvos eltávolítja a gyulladt vagy elhalt pulpát, majd alaposan kitisztítja a fog belsejében található üreget a gyökércsúcsig. Ezt követően kialakítja a gyökértöméshez szükséges formát és ideiglenesen lezárja a fogat. A gyökércsatorna-rendszer tömése általában egy következő kezelés során történik. Optimális esetben a gyökérkezelést két ülésben végezzük el.

Rendelőnkben a gyökérkezelést VDW reciprok gyökércsatorna preparáló géppel végezzük, amellyel sokkal gyorsabban és hatékonyabban kezelhetők a beszűkült, görbe gyökércsatornák, mint hagyományos kézi gyökérpreparálási technikával.

Gyökércsatorna hosszának bemérése elektromos úton, apexlokátor segítségével történik, hogy röntgen használata és sugárzás nélkül szerezzünk pontos adatokat a gyökércsatorna hosszáról, így a gyökértömést pontosabban tudjuk elvégezni, elkerülve a foggyökér alul- vagy túltömését.

A gyökértömést legtöbbször második ülésben végezzük, az átmeneti időszakban gyógyszeres, ideiglenes tömést teszünk a fogba.

A gyökérkezelt fog törékennyé válik, ezért a kisörlő és nagyörlő fogak esetében borítókorona készítése javasolt, illetve idő előrehaladtával elszürkülnek. Az elszíneződött fogat szükség esetén belső fogfehérítéssel tudjuk világosítani.

Gyökérkezeléskor a foggyökér csatorna fertőtlenítését végezhetjük diódalézerrel, amellyel a leghatékonyabb a kórokozók eliminálása.

Rendelőnkben maximálisan törekszünk a fogak megmentésére, csak a legvégső esetben javasoljuk a fog eltávolítását, mert még mindig kevesebb költséggel jár egy fog megmentése, mint a foghiánynak implantátummal és/vagy fogpótlással történő helyreállítása.